admin

Övergång till prenumeration för en namngiven användare


Administratörer kan följa dessa steg för att gå över från en prenumeration för flera användare till en prenumeration för en enskild användare.

Steg för att gå över till prenumerationen för den namngivna användaren.

 

Följande visar hur du övergår från en prenumeration för flera användare till en prenumeration för en enskild användare (namngiven användare).

  1. Lägga till användare. Se Lägga till användare i Autodesk Account.

  2. Tilldela användare till din prenumeration. Se Tilldela användare till produkter.

  3. Uppdatera licenstypen till en prenumeration för en namngiven användare. Se Använd Autodesks verktyg för licensieringssupport för att uppdatera alla stationära datorer.

  4. Informera dina användare om den nya inloggningsprocessen. Se Kör din programvara.

Även om det inte är nödvändigt för att komma igång med din nya prenumeration för namngiven användare, bör du avveckla dina licensservrar för att säkerställa att användarna inte kan fortsätta att använda nätverkslicenser. Se Avinstallera nätverkslicenshanteraren på Windows.

Följande video innehåller mer information om hur du övergår till namngiven användare och kraven för berättigande.

Video: Fyra steg för att gå över till en namngiven användare

Instruera användarna att uppdatera sina egna stationära enheter

Dina användare kan byta licenstyp till en användare (namngiven användare) för produkter som är installerade på deras enheter. Dela dessa steg med dina användare för att ändra licenstypen för redan installerade produkter.

 

2020 och senare versioner

 

I följande avsnitt beskrivs hur du återställer licenstypen med Licenshanteraren. Om din testversion har löpt ut klickar du på Har redan en licens längst ned i fönstret för utgången testversion.

  1. Starta programvaran. 

  2. I namnlisten klickar du på ditt konto > Hantera licens. 

    Obs! Om du inte ser ditt konto i namnlisten så klickar du på Hjälp > Om > Hantera licens.

  3. I Licenshanterarens fönster väljer du Hantera licenstyp. Skärmen Kom igång visas.
  4. Välj en enskild användare.

Om fönstret Kom igång inte visas eller om programmet inte öppnas, hänvisas till Autodesks verktygsguide för installationshjälp för licensiering.

 

Versionerna 2017, 2018 och 2019

  1. I namnlisten klickar du på ditt konto > Hantera licens. 

  2. Välj Hantera licenser.

  3. I Licenshanterarens fönster väljer du Ändra licenstyp. Skärmen Kom igång visas. 

    • Om fönstret Kom igång visas väljer du en enskild användare.

 

Om fönstret Kom igång inte visas eller om programmet inte öppnas, se Så här ändrar eller återställer du en licens för Autodesk-programvara för Autodesk-versionerna 2019, 2018 och 2017.


Använd Autodesks verktyg för licensieringssupport för att uppdatera alla stationära datorer

Administratörer uppdaterar alla enheter för alla användare med det automatiserade verktyget som ändrar licenstypen för 2017 och nyare produkter. Användarna måste kunna ansluta till organisationens nätverk för att det ska gå att köra verktyget. Det finns tre sätt att uppdatera licensen:

  • Lista över licensierade produkter: Visar en lista över licensierade produkter som är installerade på en dator, inklusive produktnyckel och version. Produktnyckeln och versionen för AutoCAD 2020 är till exempel 001L1_2020.0.0.F.

  • Global licensåterställning: Ändrar licenstypen för alla produkter som är installerade på ett system till en prenumeration för en namngiven användare.

  • Återställning per produkt: Ändrar licenstypen för en produkt baserat på produktnyckeln till en prenumeration för en namngiven användare. 

Det här verktyget kan användas i Windows, Mac och Linux och kan köras manuellt på varje dator eller implementeras via ett programdistributionsverktyg som Microsoft System Center.

 

2017 och senare versioner (2020 och senare för Maya, MotionBuilder och Mudbox)

 

Användare kan fortsätta att använda sina produkter medan verktyget körs, men måste starta om produkterna och logga in när uppdateringen är klar.

Autodesk Desktop Licensing Service måste installeras och köras för att du ska kunna använda Autodesks verktyg för licensieringssupport. Användningen av det här verktyget regleras av Autodesks användarvillkor.

  1. Ladda ned och extrahera Autodesks självsupportverktyg för licensiering (AdskLicensingSupportTool.exe) här: Supportverktyg för licensiering.
  2. Öppna en kommandotolk eller ett terminalfönster och gör följande beroende på operativsystem.

    Windows

    • Tryck på Windows+R för att öppna fönstret Kör.
    • Skriv cmd och tryck på Ctrl+Skift+Retur för att öppna kommandotolken som administratör.
    • Gå till supportverktygets katalog, till exempel cd c:\Autodesk\Scripts

    macOS

    • Tryck på Kommando+Blanksteg för att öppna sökfältet.
    • Skriv in Terminal. När Terminal.app visas trycker du på Retur.
    • Ange cd ~/Downloads/AdskLicensingSupportTool

    Linux

    • Öppna ett terminalfönster och gå till supportverktygets katalog, till exempel cd ~/Downloads/AdskLicensingSupportTool

  3. Kör verktyget och kontrollera versionen

    Windows

    • AdskLicensingSupportTool.exe -v

    macOS

    • sudo ./AdskLicensingSupportTool.app/Contents/MacOS/AdskLicensingSupportTool -v

    Linux

    • sudo ./AdskLicensingSupportTool -v

  4. Återställ licensieringsmetoden. Alla exempel nedan gäller Windows, men switcharna är desamma för alla plattformar.
    • Ange AdskLicensingSupportTool.exe -i för att lista installerade Autodesk-produkter som är registrerade med Autodesk-licensiering
    • Om du vill ändra licensieringsmetoden till namngiven användare för en produkt anger du AdskLicensingSupportTool.exe -r product_key: USER Produktnyckel kan vara en enda produktnyckel, en kommaavgränsad lista med produktnycklar eller nyckelordet ALL. Information om produktnycklar finns i Sök efter produktnycklar. Minst en produktnyckel, eller nyckelordet ALL, måste anges. Obs! Om licensmetoden (USER)) inte anges, används NONE. För äldre produkter öppnas fönstret ”Kom igång” när du startar produkten om du anger NONE .
    • Om du vill ställa in alla produkter på USER-licensieringsmetoden så anger du AdskLicensingSupportTool -r ALL:USER
    • Ange AdskLicensingSupportTool -r 829N1:USER för att ställa in produktnyckeln 829N1 (Revit 2022) på USER-licensieringsmetoden
    • Ange AdskLicensingSupportTool -r 128L1,426I1,829L1:USER för att ställa in produktnycklarna 128L1, 426I1 och 829L1 på USER-licensieringsmetoden
    • Om du vill ställa in alla produkter på USER-licensieringsmetoden så anger du AdskLicensingSupportTool -r ALL:USER
    • Om du vill rensa licensieringsmetoden för alla produkter, ange AdskLicensingSupportTool -r ALL
    • För att rensa licensieringsmetoden för produktnyckeln 128L1 (inställd på None), ange AdskLicensingSupportTool -r 128L1
    • För att ta bort licensieringsmetoden (inställd på None) för produktnycklarna 128L1, 426I1 och 829L1, ange AdskLicensingSupportTool -r 128L1,426I1,829L1
  5. (valfritt) För att säkerställa att användarna kan logga in, kontrollera att de licensieringstjänster som krävs är tillgängliga.

När du återställer licensieringsmetoden för en eller flera produkter letar verktyget efter produktnyckeln. Om den inte hittas, ser du ett meddelande om att Produktnyckel är ogiltig eller inte registrerad, men andra angivna produkter ändras. Verktyget återställer inte betaversioner av Autodesks produkter.


Vi finns här som hjälp

Använd våra resurser för att hitta den produktdokumentation eller de felsökningsartiklar som du behöver för att lösa ett problem. Din prenumeration låter dig kontakta en representant om du råkar köra fast.