admin

Vanliga frågor om användningsrapportering


Vanliga frågor

Hur definieras användningen?

När du startar en produkt startas användningen och registreras. Den upphör när du stänger produkten. Användning rapporteras med antalet dagar som produkten används. 

 

Sofia startar till exempel AutoCAD klockan 19 på måndag kväll. Hon stänger AutoCAD kl. 17 på tisdagen. Hennes användning rapporteras som en dag för användningen på måndagen (om hon använder Flex-token debiteras hon bara tokenpris för en dag). Ingen användning räknas på tisdagen eftersom hon stänger produkten inom mindre än 24 timmar. Om Sofia startar AutoCAD flera gånger under den 24-timmarsperioden räknas hennes användning fortfarande bara in i måndagens rapport. 

Vad händer om jag råkar starta en produkt? Innefattas användningen fortfarande i rapporteringen?

Om du startar en produkt och har den öppen under mindre än fem minuter innefattas den inte i daglig användning och användarantal. Om du har Flex rapporteras token som 0.  

Varför rapporteras nolltokenanvändning?

Vissa funktioner i produkten triggar åtkomst av produkten. Eftersom användning räknas i använda produkter och användarmått debiteras du inte några token.

Hur rapporteras varje tidsintervall jag väljer?

För varje markerat intervall räknas antalet dagar i den aktuella månaden och månaderna före den aktuella månaden. Om du till exempel väljer de senaste 12 månaderna den 9 december, inkluderar rapporteringen 9 dagar plus 11 månader tidigare. 

Vad händer när jag inte är ansluten till Internet?

Om du använder Flex-token kan du komma åt produkter i högst 24 timmar efter att du senast loggade in och blev bortkopplad från Internet. Efter 24-timmarsperioden slutar produkterna att fungera. Om du har en prenumeration för en användare kan du få tillgång till produkterna i högst 30 dagar efter att du senast loggade in och blev bortkopplad från Internet. 

Vad innebär ”Tid för senaste bearbetning” i användningsrapportering?  

Det innebär det senaste datumet och den senaste tiden, som visas i din lokala tidszon, som användningsrapporteringen uppdaterades och rapporterades i Autodesk Account.

Varför ser jag inte rätt rapporteringsdata?

Rapporteringsdata kan vara felaktiga av följande skäl:

  • Om du prenumererar på en enskild produkt och en Industry Collection som innehåller samma produkt med samma avtal.

  • Om flera användare använder samma användarnamn och lösenord för att få åtkomst till en produkt. Se till att alla användare är tilldelade till en produkt i Autodesk Account och loggar in med sin egen e-postadress och sitt eget lösenord. 

Vilka produkter är tillgängliga för rapportering om användning?


Need help?

Tell us about your issue and find the best support option.